Konstruert stillehavsøy-musikk og MAKS ÅPEN
I dette flytende, lekne og ytterst overraskende stykket for BIT20 + Møster/Træen, kopler Øyvind Torvund frodige, drømmeliknende easy-listening-melodier med bølger av støy og blip-blop fra modulære synthesizere. Han utvider exotica-verdenens språk og gjenskaper den i et hardere, mer bråkete elektronisk klanguttrykk, hvor både abstrakte modernistiske fraser og space-agens synth-teksturer tas i bruk.
Exotica-sjangeren stammer fra 1950-tallet med komponister som Les Baxter og Martin Denny som frontfigurer. Uttrykket var en konstruert easy-listening folkemusikk, som ville ta lytterne med til "eksotiske" steder. Den originale exotica-musikken hørtes ofte ut som gjennomførte Hollywood-versjoner av Ravel og Debussys musikalske språk, hvor man la til conga-rytmer, og vibrafondusj.
På denne konserten fremfører vi en komplett versjon av The Exotica Album, før vi åpner for en diskusjon om stykket. Arrangementet er del av MAKS ÅPEN-serien hvor du er invitert til å stille spørsmål til musikerne eller komponisten. BIT20s kunstneriske leder Alwynne Pritchard leder samtalen, før vi fremfører utvalgte deler av stykket på nytt, i samarbeid med vår egen BIT20 Klubb.
I samarbeid med BrassWind
MEDVIRKENDE:
Komponist – Øyvind Torvund
Saksofon – Kjetil Møster
Elektronikk – Jørgen Træen
Dirigent – Trond Madsen
Et utdrag fra "The Air Conditioned Eden" – en britisk tv-dokumentar fra ca 1998 som utforsket "Tiki" popkultur-fenomenet fra 1950-tallet i Amerika.