Back to All Events

Festspillene: Portrett av Rebecka Sofia Ahvenniemi | Digital konsert fra Troldhaugen

  • Troldhaugen 65 Troldhaugvegen Paradis, Vestland, 5232 Norway (map)

BIT20 Ensemble portretterer en av Nordens mest lovende, unge komponister: Rebecka Sofia Ahvenniemi. Ensemblet fremfører Ahvenniemi, Kaija Saariaho og Helmut Lachenmann på selveste Troldhaugen.

Dette er BIT20 Ensembles første konsert siden Spellemannprisen i kategorien «Årets samtidsmusikk 2019». Suksessen feires ved å se mot fremtiden og mot den spennende unge komponisten Rebecka Sofia Ahvenniemi.

Hun har studert komposisjon og filosofi i Bergen, Helsinki, Berlin og New York, og i fjor kom platen Tacit-Citat-Ion — der BIT20 Ensembles strykekvartett fremfører tittelsporet. Hennes originale komposisjoner bygger broer mellom samtiden og fortiden, mellom kunst og samfunnet, et resultat av Ahvenniemis tilnærming til komposisjon som tolkningsarbeid.

- Jeg har sansen for både Lachenmanns og Saariahos upretensiøse holdning som går ut på å avmystifisere faget og nedbygge komponistmyter, sier hun.

Ahvenniemi har selv programmert inn disse to forbildene på konserten. Begge representerer et musikalsk ideal om å finne kompleksitet i det enkle. Saariaho har uttalt at “jo mindre et verk har, dess mer identitet har det».

- Saariaho har vært opptatt av at diskusjonen ikke skal dreie seg om bare det tekniske, men hun ønsker alltid å snakke om ulike intensjoner bak verket, forklarer Ahvenniemi.

Lachenmann, som var på besøk i Bergen i 2015 og ledet seminargrupper på Griegakademiet, kalte komponister for “parasitter”: Man snylter på musikalske tenkemåter fra både historie og samtid. Dette er ikke ment som en anklage mot komponister. Han beskriver komponistens «grunnsituasjon».

Siden 1989 har BIT20 gått inn i musikken med åpenhet og mot til å utforske og eksperimentere. Musikernes bakgrunn fra klassisk musikk gir ensemblet en solid kompetanse i møtet med komplekse partitur, og en særegen klang de har dyrket fram i over 30 år. Ensemblets strykekvartett har bemerket seg de siste årene gjennom en rekke minneverdige konserter og innspillinger, nå sist med Rebecka Ahvenniemis Tacit-Citat-Ion.

- Verket Barnet som blev osynligt er en tolkning av Tove Janssons novelle Det osynliga barnet, men i stedet for å fortelle historien fra utsiden, skildrer det en erfaring "fra innsiden". Verket kommuniserer gjennom nervøse gester og kroppslige primærlyder, som latter og stressede innpust.

- Tacit-Citat-ion har musikalske sitater blant annet fra Saariahos Nocturno. En idé i Tacit-Citat-ion er å bygge på tanken om at musikk aldri oppstår i et vakuum, men går tolkende i dialog med historie og omgivelser.

Les mer: https://www.ballade.no/kunstmusikk/finnes-det-et-male-gaze-i-musikken/

Les mer: https://www.ballade.no/kunstmusikk/bergensskolen-den-stille-og-droftende-musikken/


MEDVIRKENDE

  • BIT20 Ensemble

  • Liene Klava bratsj 

  • Jutta Morgenstern fiolin 

  • Agnese Rugevica cello

  • Martin Schulz fiolin

  • Jarle Rotevatn piano

  • Hilde Annine Hasselberg vokal

  • Owen Weaver perkusjon

  • Thorolf Thuestad elektronikk

  • Trond Madsen kunsterisk leder

  • Rebecka Sofia Ahvenniemi komponist


PROGRAM

  • Kaija Saariaho (1952–)

    • Nocturne for solo fiolin

  • Rebecka Sofia Ahvenniemi (1982–)

    • Tacit-Citat-Ion

  • Helmut Lachenmann (1935–)

    • Ein Kinderspiel, for piano solo

    • Utvalgte satser

  • Rebecka Sofia Ahvenniemi (1982–)

    • Barnet som blev osynligt | basert på Tove Janssons «Det osynliga barnet» | For slagverk, stemme og elektronikk. Slagverk inkluderer marimba, basstromme, vindklokker og cymbal.

    • Wuthering Modes. Not Moods, for strykekvartett

Earlier Event: April 4
Kammerdrops / AVLYST