The Bow Corpse
Mandag 1. Juni 2015 // kl. 20.00 // Røkeriet, USF Verftet // Nattjazz
Verdenspremiere på Gisle Martens Meyers futuristiske bestillingsverk for BIT20
Gisle Martens Meyers nye multimediaverk Bow Corpse for BIT20 kombinerer akustiske instrumenter med virtuelle svermsimulatorer som representerer programmerte spøkelsesversjoner av BIT20-utøverne. Ved å bruke svermteknologi, kan musikerne og orkesterets stemmer multipliseres i det uendelige. Tilhørende koreografi og visuell design gjør at Bow Corpse blir et verk for flere sanser. Som et ekko av Orwells 1984, tar verket oss med på en reise inn i en fremtid hvor sosiale medier har tatt kontroll over alt privatliv og ingenting lenger er skjult.
Musiker og komponist Gisle Martens Meyer hadde kommersielt gjennombrudd med elektronika-prosjektet Ugress tidlig på 2000-tallet, som ble populære for sin bruk av cinematiske elementer både i musikken og på scenen. Den musikalske karrieren har utviklet seg videre i flere retninger, og han er en hyppig brukt komponist i film, TV, teater, dataspill og kunst.
Se Gisle Martens Meyers presentasjon av softwaren han har utviklet til stykket her.
I samarbeid med Nattjazz.
Dørene åpner kl 20.00. Konsertstart kl 21.00.
Bestillingsverket er finansiert av midler fra Norsk kulturråd og Norsk komponistfond.
Takk til BEK for å stille lokaler og utstyr tilgjengelig for Gisle i komposisjonsprosessen.
Program
Gisle Martens Meyer
medkomponist Craig Farr
The Bow Corpse (urpremiere)
Billetter
Billetter kjøpes her. (Nattjazz dagspass)
Medvirkende
BIT20 Ensemble
Elektronikk
Gisle Martens Meyer
Koreografi
Nuria Guiu Sagarra
Dirigent
Baldur Brönnimann
English information
DJ Gisle Martens Meyer’s futuristic commissioned work premieres at Nattjazz.
Gisle Martens Meyer’s new multimedia work Bow Corpse for BIT20 combines live performance with virtual swarm simulators portraying programmed ghost versions of the BIT20 performers. In this futuristic fantasy Martens Meyer addresses some of the challenges of our modern technological society such as big data, privacy protection, damaged, frozen or hacked technology, the right to be forgotten and how to exist and grow as an individual in a society in which everything is becoming more and more alike.
Performer and composer Gisle Martens Meyer made his commercial breakthrough in the early 2000s with his electronica project Ugress, which was popular for its use of cinematic elements in the music and on stage.
Tickets will be available at www.nattjazz.no