Metropolis

25. mai 2014 // Grieghallen // Festspillene i Bergen // 19.30

 

Den tyske stumfilmen Metropolis fra 1927 er den første filmen som ble innskrevet i Unescos Memory of the World Register. Den er regnet som et pionérarbeid innen science fiction, som det første helaftens arbeid i sitt slag.

Hele tre timer brukte filmskaper Fritz Lang på å brette ut skildringen av sitt futuristiske, dystopiske maskinsamfunn med enorme klasseforskjeller. Men det lange strekket var radikalt, ble dårlig mottatt i samtiden, og det ble laget en forkortet versjon, der rundt en fjerdedel av det opprinnelige materialet ble ødelagt. Siden 1960-tallet er det gjort en rekke forsøk på å restaurere Metropolis, og så sent som i 2008 meddelte eksperter i Berlin at man hadde funnet en originalkopi av filmen i Buenos Aires. 

Argentinske Martin Matalon skrev et nytt lydspor i 1995, da på bestilling fra akkustikk- og forskningssenteret IRCAM i Paris. Matalons musikk er jazzinspirert og  utnytter filmens rytmiske struktur for å bygge kontrapunktiske nettverk mellom bilder og lyd.

I 2010 kom den nyest oppdaterte rekonstruksjonen av Metropolis, og Ensemble Modern ba Matalon om en tilpasning av musikken. Begge deler kan du oppleve hos BIT20.

Før forestillingen snakker professor Jostein Gripsrud om filmen, og baren er åpen. Velkommen!
Forestillingen er en samproduksjon mellom BIT20 Ensemble og Festspillene i Bergen. 




Program

Metropolis

— stumfilm og live musikk

 

Medvirkende

Film - Fritz Lang
Dirigent - Martin Matalon

BIT20 Ensemble

 

English information

The German silent film Metropolis from 1927 was a pioneering work in the genre of science fiction. In the course of three hours Fritz Lang describes a dystopian, mechanized society with huge class differences. The film has been reconstructed a number of times, and we shall be showing the most recent reconstruction from 2010 which includes material that had previously disappeared. The jazz-inspired music is by the Argentine composer Martin Matalon, exploiting the rhythmic structure of the film to build a contrapuntal network connecting image and sound.

The performance is a coproduction between BIT20 Ensemble and Bergen International Festival.