Secret Theatres

18. januar 2014 // Bergen Kjøtt // 20.00 

Musikken på denne konserten utforsker ulike romlige aspekter og tematiserer avstand, nærvær og forestilte steder. Bak Chambered Music ligger tanker om oppdelte, avgrensede, og noen ganger låste rom. Du hører lyden av en dempet stemme; ugjenkjennelige brokker fra Nelson Mandelas dagbok hvor han snakker om livet som fange. Fra en høyttaler kommer lyden av et opptak som er laget inne i høyttaleren, og i det fjerne sitter en trombonist og spiller så høyt han kan for at lyden skal trenge gjennom veggene som skiller ham og salen.

Miniatures II er et langsomt stykke for trombone og metallisk slagverk. Komponisten har ønsket at en og samme musiker skal virke både nær og fjern. Utøverne i Dai Fujikuras Fifht Station står rundt publikum. Cellisten har hovedrollen, og Fujikura forteller at de andre instrumentene forholder seg til cellisten som om det var en person som gikk rundt i skogen. Secret Theatre er instrumentalt rollespill. Verket er formet som et drama, hvor instrumentalistene bytter på rollen som ledende karakterer— i tilnærming og konflikt.

Kjøp billetter på billettservice her.

Onsdag 15. januar kl 19.00 blir det Lytterom på Bergen offentlige bibliotek med kunstner og professor Brandon LaBelle som setter programmet for konserten 18. januar inn i et kunstnerisk perspektiv.

Torsdag 16. januar er BIT20 gjester på nachspiel etter Bergen filharmoniske orkesters konsert i Grieghallen og framfører George Crumbs ikoniske verk Black Angels i foajeen ca kl 21.30.

Etter konserten den 18. januar på Bergen Kjøtt blir det BitLounge med komponist og musiker Gisle Martens Meyer og danser Nuria Guiu Sagarra. Martens Meyer skal skrive et større verk for BIT20 med planlagt urframføring i 2015.




Program

Simon Steen-Andersen - Chambered Music
Ruben Sverre Gjertsen - Miniatures II
Dai Fujikura - Fifth Station
Sir Harrison Birtwistle - Secret Theatre  

Medvirkende

Dirigent - Baldur Brönniman
Visuelt design - Birk Nygaard

BIT20 Ensemble

 

English information

 

The music in this concert explores various spatial ideas such as distance, proximity and imagined places. Chambered Music is based on the concept of divided, delimited and sometimes locked rooms. In Miniatures II the composer has instructed that the performer should seem both near and distant. In Dai Fujikura’s Fifth Station the performers surround the audience, with the cello taking the leading role, while Secret Theatre is an instrumental role play complete with advances and conflict.